Week vrijdag 13 september tot vrijdag 20 september

20 september 2019 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Vrijdag zijn we een wijnproeferij wezen doen. Was echt heel leuk. Was bij een boerderijtje net buiten de stad. Die mevrouw maakte de wijn echt helemaal zelf en vol passie vertelde ze over haar werk en hoe ze het allemaal doet. Ze vertelde ook hoe het is om hier in Port Elizabeth te wonen. Zij gaf aan dat het wel zwaar kan zijn omdat je constant over je schouder moet blijven kijken en dat er ook erg veel geweld is. Toch vind ze het wel fijn om hier te wonen.

Zaterdag zijn we naar het Tsitsikamma park gegaan waar we een tokkelroute zijn gaan doen. Je moest van platform naar platform om 30 meter hoogte. Was echt heel gaaf om te doen. Daarna zijn we nog gaan hiken in de omgeving daar omdat het daar zo mooi is tussen de bergen. Daarna zijn we naar de brug gegaan waar je kan bungy jumpen. Dit is de hoogste in de wereld. Ik denk dat ik dit ook ga doen, maar ik twijfel nog wel heel erg, dus dat wordt vervolgt. In de avond zijn we naar de bios gegaan. Is eigenlijk gewoon een beetje hetzelfde als in Europa alleen dan kleinere zalen.

Zondagochtend ben ik een kerkdienst bij gaan wonen. Ik was benieuwd hoe het hier zou zijn. Nou het was heel anders dan dat we gewend zijn in Europa. Het was een soort concert met een live band en de priester probeerde een komediant ofzo te zijn. Soms zei hij wel iets wijs, maar hij wou vooral grappig zijn volgens mij. We moesten hier allemaal erg aan wennen. Was heel bijzonder om mee te maken, maar wel heel gaaf om te zien hoe mensen hier het geloof leven. Iedereen dansen in de kerk. En het was ook niet echt een kerk, maar meer een concertzaal. Tof om te zien!  De rest van de zondag heb ik niet zoveel meer gedaan. Was ook wel eens lekker.

Maandag weer gewerkt. Volgende week hebben de scholen hier een week vakantie, ik ben dan dus ook een week vrij. Het is wel grappig om te zien dat zeker de helft van de school er deze week niet is omdat ze volgende week vakantie hebben. De school gaat deze week ook al om 11:30uur dicht. Bijzonder om te zien.

Er was vandaag ook een klein jongetje en de juf had al gezegd dat hij eigenlijk niet echt praat. Ik ben dus met hem buiten met een bal gaan spelen. Eerst nog heel gespannen, daarna zag je hem steeds meer ontspannen en lachen. Uiteindelijk heeft hij ook verteld dat hij het niet leuk vind om naar school te gaan en dat hij thuis ook een bal heeft. De juf was helemaal onder de indruk dat hij iets had gezegd. Ik vond het vooral leuk dat ik hem even aan het lachen had gekregen en dat hij even ontspannen was. Met dat doel ben ik hier tenslotte ook heen gekomen.

Dinsdag ochtend naar werk gegaan, maar daar kwamen wij er al snel achter dat er helemaal geen kinderen meer waren waar wij een gesprek mee hadden gepland. Wij naar de directeur gegaan en hij zegt dat we de rest van de week maar vrij moeten nemen omdat er geen kinderen zijn. Nu dus 2 weken vrij. Aan de ene kant lekker omdat ik nu meer dingen kan zien. Ik ga volgende week ook met de Belgen mee een paar dagen weg zodat we naar verdere plekken kunnen. Aan de andere kant ben ik hier wel gekomen om juist ook met de kinderen te werken. Ik hou wel voor ogen dat ik hier kwam om te zien hoe het er hier aan toe gaat en om kinderen te laten lachen en dat is al wel gelukt, dus ik zie het wel positief. In de middag zijn we gaan wandelen in een heel mooi park hier in de buurt. Gewoon cactussen in de natuur gezien.

In de avond hadden we met z’n alle bedacht dat we de vakantie in wilde luiden dus zijn we naar een karaokebar geweest. Ik heb natuurlijk ook gezongen, was erg gezellig. Na een tijdje waren er 2 mannen gaan vechten. De beveiliging kreeg ze niet uit elkaar waardoor ze pepperspray moesten gebruiken. Iedereen moest hierdoor naar buiten omdat de pepperspray in de lucht hing. Bij mij sloeg het heel erg op mijn longen waardoor ik heel erg moest hoesten. Bij andere mensen op hun neus of ogen. Sommige moesten hierdoor zelfs overgeven, was best heftig. Daarna mochten we weer naar binnen en konden we weer verder zingen.

Woensdag was een beetje een brakke dag. In de middag met de Belgen Sandy, Emely en Ines een plan gemaakt voor volgende week. We hebben 4 nachten weg geboekt, waarvan 2 nachten in een hostel in het tsitikamma park. Hier gaan we kajakken en een ziplijn doen door watervallen heen. Daarna gaan we 2 nachten in een tent slapen in natuurpark wild spirit. Hier heb je bijvoorbeeld een natuurlijke spa en heb je ook allemaal adrenaline activiteiten, maar dat gaan we allemaal daar boeken. Echt super veel zin in. En dan volgende week zaterdag op walvissen, dolfijnen en pinguïn tour op een boot met de hele groep. Allemaal hele leuke dingen in het vooruitzicht dus. Ik ben vooral heel blij dat ik hier alles kan doen wat ik heel graag wou doen in Zuid Afrika.

Donderdagochtend zijn we pinguïns wezen kijken. Was een reservaat waar ze gewonden pinguïns redden uit de natuur. Was wel even grappig om te zien, maar ik had er meer van verwacht. Een pinguïn is een pinguïn. Daarna wezen lunchen en daarna zijn we naar een optreden gegaan op een school waar sommige stagiaires hier stage lopen. Was echt heel schattig om te zien. Zeker toen ze circle of life gingen zingen. Daarna met de hele groep uiteten geweest. Eerste storm meegemaakt hier. We aten aan het strand en toen we er naar toe liepen werden we bijna omgeblazen. De golfen kwamen voorbij de rotsen en we werden zo gezandstraald dat we van top tot teen onder het zand zaten, maar dat was juist wel leuk.

Echt een lang verhaal, maar het is nu ook van de hele week.

Groetjes, knuffels en dikke kus van mij uit het mooie Port Elizabeth.

1. René:
    Hoi Charlotte,
    Het is telkens een feestje om jouw belevenissen terug te lezen. Je maakt hele mooie en minder mooie dingen mee, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Het belangrijkste is dat je geniet van de momenten. Geniet van je lifetime experience!
    Alleen heb ik toch een beetje medelijden met de mensen in de Karaokebar die naar jouw gezang hebben moeten luisteren hahaha ;-)
    Kijk al weer uit naar je volgende verslag!
  2. Claudia:
    Mooi verhaal weer lot!
  3. A de Vries:
    20 september 2019
    Wel heftig allemaal hè maar toch leuk dat je dat kereltje aan het lachen en praten hebt gekregen petje af HOOR.maar genieten is er ook bij zo te lezen.Maar dat moet ook wel hoor!Met je karaoke heb je thuis wel kunnen oefenen haha.nou tot de volgende blog weer kusjes en knuffels van opa en oma xxx
  4. Danielle:
    21 september 2019
    Wauw, mooi verhaal. Fijn dat je het zo naar je zin hebt en al deze mooie en minder mooie ervaringen meemaakt. De karaoke bar was sowieso jouw idee hahaha!! ;)
    XXX
  5. Saskia:
    21 september 2019
    Lekker vakantie! Haha ik snap dat het aan de ene kant jammer is maar zo heb je ook wel weer meer tijd om alle mooie en geweldige dingen te zien daar! Geniet van alles om je heen! Take care en dikke kus!!!
  6. Joke:
    22 september 2019
    Geweldig om jouw verhalen te lezen. Ik hoor het je zelfs gewoon vertellen ;-)
    Een wereld van verschil hoe het hier in Nederland aan toe gaat. Hoe jij met jouw enthousiasme verteld en hoe jij de kinderen benaderd, prachtig!
    Ook je wijntjes én je zangkunsten ontbreken dus niet op deze reis...ik vraag me alleen af of je ze daar ook "de woonboot" hebt geleerd :-)
    Wijffie, geniet geniet geniet, ondanks ook de minder mooie momenten die je meemaakt. Dikke kus!